Aktuellt

Filmen med havsfiskeguiden på Vengsøy Sjøfiske

En liten film från reportageresan med havsfiskeguiden på Vengsøy Sjøfiske.

Klicka på bilden för att se filmen

Läs mer på www.havsfiskeguiden.se

Havsfiskeguiden på Vengsøy Sjøfiske

En helg med havsfiskeguiden på Vengsøy Sjøfiske. Det blev en oförglömlig helg med grabbarna på havsfiskeguiden. Vi hade kanonväder, Flundrafighter och artrikt fiske med torsk, hälleflundra, uer, vitling, sej, lubb.

Tack än en gång David och Micke på havsfiskeguiden

läs mer på www.havsfiskeguiden.se

Elvegård- storsej på första nedsläpp

Årets havsfisketur till Elvegård i Grovfjord kunde inte börja bättre. Efter uppackning och mat så var det dags att åka ut och prova fiskelyckan. Det brukar vara lite trögstartat men inte denna gång.

Vi började mitt i fjorden för att prova på sejfisket. Ekolodet krånglade, jag fick den inte att registrera botten. Jag sa då till Mari att prova ett nedsläpp. Pirken hann ungefär 40 m ner innan hugget kom och det rejält. Mari tjöt av lycka när fisken gjorde en långrusning. Storsejen var i farten och den första fisken vägde 11 kg, nytt pers för Mari. Jag tog tag i lodet igen då jag tittade upp ser jag Maris spö stå i en vid båge igen, rullen skriker och Mari likaså. Nu får vi uppleva ett fantastiskt sejfiske då fiskar mellan 7- 12 kg attackerar våra beten både på nedsläpp och uppvevning. Flera av oss slog sina pers på sej denna dag och Hannes tog resans största på 12 kg.

Torskrekord

På dag 2 tog vi en längre tur runt Rollas udde där vi provade av några heta positioner och hittade lite finare torsk. Marcus i grabbåten hade sin dag i dag och tog 2 fina torskar på 15 och 14,5 kg. Dessa 2 torskar var med råge hans personbästa.

Inre fjorden

Dag 3 skulle bli en kanondag vädermässigt enligt prognosen och vi såg fram emot en härlig dag på havet. Så blev inte fallet då det blåste kraftigt och vi kom oss inte utanför fjorden. Efter några trevande försök efter kanterna beslöt vi att åka in till Elvegård och avvakta vinden. Vi åt middag och slappade lite. Framåt kvällen såg det ut som att det lugnade ner sig och vi åkte ut för att prova. När vi väl kom ut så var det inte roligt för vinden låg på ganska frisk ännu. Vi bestämde då att åka in till den innre fjorden innanför tidvattenströmmen. Där innanför var vädret helt annorlunda, nästan helt vindstilla. Här hittade vi bra med fisk och storleken var också bra, Mari drog fin sej igen och hon hade även ett monsterhugg som troligtvis var en flundra. Det blev nu nattfiske och vi drog fin torsk, sej samt en del Kolja i fin storlek. Det nappade så bra att ingen ville sluta, klockan drog iväg som den brukar när man har roligt. Eftersom det var nattfiske och vi skulle åka hem på morgonen efter fick vi köra med CoR, även de större exemplaren och vi behöll bara några stycken i lådan.

Vi kan summera en otroligt trevlig fiskehelg på Elvegård i Grovfjorden. Alla är nöjda och glada.

20160803_014620

Besök Elvegård på: www.elvegaard.no

Hälleflundra 140 cm med Havsfiskeguiden

flundrafilmHär kommer filmen på hälleflundra fighten. Micke på havsfiskeguiden drillar en flundra på 140 cm som återsätts.

Klicka på bilden för att se filmen

Läs mer på www.havsfiskeguiden.se

Havsfiskeguiden på Senja Havsfiskecenter

20160915_191614_resizedMed Havsfiskeguiden på Senja. Det blev 3 härliga fiskedagar med torsk, hälleflundra och uer. Resans största fisk blev en flundra på 140 cm som Micke på havsfiskeguiden kämpade upp och återutsatte.

Tack David och Micke på havsfiskeguiden för eran expertis och trevliga sällskap. Det är alltid lärorikt att följa med er på havsfiske i Norge.

läs mer på www.havsfiskeguiden.se

Grovfjord levererar

FB_IMG_1470339764683Personligt rekord på torsk och ett otroligt sejfiske fick vi uppleva på årets havsfisketur till Elvegård i Grovfjord. Ett mycket nöjt gäng är nu tillbaka från en väldigt lyckad fiskeresa.

Första dagens fiske blev mycket blöt då regnet strilade hela turen. Vi fiskade av ett av våra favorit ställen, ett grund på 45 m. Vi hittade fisk ganska snart och efter några drift så small det till ordentligt på min jigg. Jag fick kämpa upp en stortorsk som visade sig väga hela 22 kg och nytt personligt rekord. Vi hade med oss Hannes som var på sin första havsfisketur och han fick redan första dagen känna på en stortorsk som tappades alldeles vid båten, lite besvikelse förstås, men han tog nya tag direkt och alla fick hyfsat med fisk redan dag 1.

20160803_014312Dag 2 skulle visa sig bli väldigt lyckad med massor av storsej. Dagen började däremot på sämsta sätt då vår båt tappade styrningen och vi fick bogseras tillbaka till  Elvegård. Vi blev sittande på land i 3 timmar innan båten fixades. Vi bestämde oss trots dröjsmålet att ta turen runt Rollaudden. Det gick till en början ganska trögt innan vi till slut hittade torsk i hyfsad storlek. Vi bestämde oss för att avsluta men på väg tillbaka så upptäckte grabb-båten ett enormt måsdyk och vi kunde inte låta bli att åka och titta vad som hände. Läget var mitt i fjordmynningen på 2-300 m djup. Det syntes en del fisk på lodet och grabbarna testade ett nedsläpp. Det dröjde inte länge förrän det hojtades vilt i deras båt, där stod de med spötopparna i vattenytan och skrikande rullar. Storsejen var i farten och vi fick uppleva ett fantastiskt fiske där sejar mellan 5- 10 kg  attackerade våra beten. Grabbarna provade på att speedjigga och huggen kom explosivt. Det funkade även fint med tunga pilkar med upphängare och då kom oftast huggen på nedsläppet ungefär på 100 m djup.

20160803_014620 20160803_014401 20160802_231932

Dag 3 blev en lite lugnare dag eftersom vi redan nu hade tagit upp våran ranson av fisk. Vi ägnade denna dag åt att sova längre och tog oss ut på eftermiddan trots lite regnväder. Det blev C o R denna dag och vi avslutade tidigare för att iordningställa båten. Vi tackar än en gång Elvegård och Grovfjorden för en underbar vistelse och ett bra fiske.

Besök Elvegård på: www.elvegaard.no

Kraftig ökning av död havsbotten i Östersjön

2007_2Östersjöns tillstånd är kritisk och den försämras snabbt. Det måste ske förändringar nu…
Se SVT:s nyhetsklipp.

Vårfiske i Efjord

mms_img1730379871Vi har varit på besök på Efjord sjöhus för en kort vårfisketur. Vårat mål var så klart Skreien och fisket skulle bedrivas utanför efjorden mot Lofotensidan. Första dagen blev ganska lyckad, vädret var på våran sida denna dag och vi kunde ta oss över mot Lofoten. Vi hittade en del Skrei men inte dem allra största exemplaren. Våran andra och sista dag fick vi bedriva fisket längs kanterna utanför och innanför efjordens mynning. En Långa på 6 kg blev dagens största fångst. Sen lyckades vi träffa på ett mindre stim Kolja som livfullt attackerade våra upphängare. Sammanfattningsvis så kan vi fastställa att vi ska lägga vårfisket några veckor senare för att låta lofotsidan fyllas på med Skrei. Vi har börjat trivas här på Efjord sjöhus, bra service, bra boende och suveräna båtar.
20160312_094608_resized20160311_180847_resized

Stortorsk i Grovfjord

stortorskStortorsk på kroken, men även ett bra Sejfiske upplevde vi när årets familjetur till Elvegård fiskecamp i Grovfjord gjordes.
Frun i huset blev åter igen den mest lyckosamma med en riktigt fin torsk på 18,4 kg. Mari skriver på sin Facebook sida

”Vilket bottennapp!
Har varit på havsfiskeweekend i Norge. Vid ett av pirk-nedsläppen var jag säker på att jag hade bottennapp. Drog åt slirbromsen, la handen över linan och drog till allt jag kunde. När jag skulle börja veva in linan så ryckte bottennappet tillbaka – vilken chock. Det var en torsk på 18.4 kg.”

Vi tackar Norge och Elvegård i Grovfjord  för ännu ett härligt äventyr!